Utställning på Millesgården

 
I fredags var vi på Mats Gustafsons utställning av modeteckningar som han har ritat under de senaste 30 åren som heter Fashion Figures Faces. Det var helt fantastiskt! Vi fick en guidadtur av en jättetrevlig kvinna, så man fick lära sig mycket om honom och jag blev väldigt inspirerad. Jag tog bilder på några av mina favoriter som ni ska få se även om de inte har bästa upplösningen.
 
 
 
Jag tycker att det är så otroligt coolt att hann ännu idag får upprag att teckna olika saker även om fotografi har blivit en sån stor del av kommunikation och median.
 
 
Min allra favorit är tecknigen som ni ser nedanför. Som vanligt så sålde de affisher i giftshopen från utställningen och jag skulle verkligen ha velat ha en affisch av den här teckningen i mitt rum. Men de hade bara valt ut sex av mode teckningarna och den här fanns självklart inte med. Fin var den iallafall!
 
 
Mats Gustafson jobbade mycket för italienska Vogue under början av sin karriär. Jag tyckte att det var intressant att se hur hans teckningar användes för att göra omslag och så.
 
 
 
 
Han gjorde tydligen 50 till 100 teckningar av samma sort för att sedan jämföra dem och hitta en enda som var perfekt. Det var också lite kul att höra att ingen var intresserad av att behålla hans originella teckningar efter att de hade fotats. Så han bara behöll dem i en stor hög. Han kunde ju gärna ha gett en till mig kan jag ju säga!
Det tar bara 20-30 minuter att åka dit från stan. Ett tips är iallafall att ni tittar förbi där någon gång innan de stänger utställningen i slutet av september!
 
Vill ni läsa mer så gå in på: http://www.millesgarden.se/aktuella-utstallningar.aspx

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0